بی خواص؛ ملک ری ...
بی خواص؛ ملک ری ...

بی خواص

جا دارد ملت اسلام فكر كند كه چرا پنجاه سال بعد از وفات پيغمبر، كار كشور اسلامى به جايى رسيد كه مردم مسلمان در كوفه و كربلا جمع شدند و جگر گوشه ى پيغمبر(ص) را با آن وضع فجيع به خاك و خون كشيدند؟! خوب؛ انسان بايد به فكر فرو رود، كه "چرا چنين شد؟"  از هر طرف حركت مى كنيم، به خواص می رسيم. مجموعه تصویری "بی خواص" به شرح حال خواص صدر اسلام و علل انحراف آ نها با استفاده از بیانات حضرت آیة الله خامنه ای می پردازد  . (khamenei.ir)

گندم ری ...

گفتند به تو حكومت رى را مى خواهيم بدهيم. رىِ آن وقت، يك شهر بسيار بزرگ پُرفايده بود. بعد گفتند اگر به جنگ حسني بن على (ع) نروى، از حاكميت رى خبرى نيست. اينجا يك آدم ارزشى، يك لحظه فكر نمى كند؛ مى گويد مرده شوى رى را ببرند؛ رى چيست؟ همه ى دنيا را هم به من بدهيد، من به حسین بن على(ع) اخم هم نمى كنم؛ من به عزيز زهرا، چهره هم درهم نمى كشم؛ من بروم حسین بن على (ع) و فرزندانش را بكشم كه مى خواهيد به من رى بدهيد؟! اما وقتى كه درون تهى است، وقتى كه جامعه، جامعه ى دور از ارزشهاست، دست و پا می لغزد؛ "عمر سعد" حالا حدّاكثر يك شب هم فكر مى كند؛ خيلى حِدّت كردند، يك شب تا صبح مهلت گرفتند كه فكر كنند! اگر يك سال هم فكر كرده بود، باز هم اين تصميم را گرفته بود. اين، فكر كردنش ارزشى نداشت. يك شب فكر كرد، بالاخره گفت بله، من ملك رى را می خواهم! البته خداى متعال همان را هم به او نداد. آن وقت عزيزان من! فاجعه ى كربلا پيش مى آيد.

 

 

به خاطر اين كه «سعدبن ابى وقّاص»، قرض خودش به بيت المال را نمى داد، جنجال بزرگى به وجود آمد. حالا «سعدبن ابى وقّاص» از اصحاب شوراست؛ در شوراى شش نفره، يکى از آنهاست؛ بعد از چند سال، كارش به اين جا رسيد. ابن اثیر مى گويد: اين اوّل حادثه اى بود كه در آن، بين مردم كوفه اختلاف شد؛ به خاطر اين كه يکى از خواص، در دنياطلبى اينطور پيش رفته است و از خود بى اختيارى نشان مى دهد!
خطبه هاى نماز جمعه تهران 18/2/77

عمر بن سعد

• فرزند سعدبن ابی وقاص صحابه بزرگ پيامبر اکرم (ص)

• شرکت در فتوحات و جنگ های دوران خليفه دوم

• از بزرگان و افراد سرشناس کوفه

• فرمانده سپاه کوفه و از قاتلين اباعبدالله الحسين (ع)

• عمر سعد آخرت خود را به وعده ملک ری فروخت اما همانطور که امام حسین (ع) فرموده بود از رسیدن به گندم آن هم بی نصیب ماند.