کفاره-فدیه
اطلاعیه مؤسسه میقات‌القرآن در خصوص کفاره و فدیه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بدین وسیله به اطلاع می‌رساند مبالغ امسال با استفتاء از دفتر مراجع عظام به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- کفاره روزه غیر عمد از گندم برای هر روز مبلغ ۱۷,۰۰۰ تومان می‌باشد.
۲- کفاره روزه عمد از گندم برای هر روز مبلغ ۱,۰۲۰,۰۰۰ (یک میلیون و بیست هزار) تومان می‌باشد. 
۳- فدیه برای کسانی که نمی‌توانند روزه بگیرند ولی مشمول دادن فدیه می‌باشند، برای هر روز مبلغ ۱۷,۰۰۰ تومان از گندم می‌باشد.

تذکرات در ادامه مطلب.

کفاره فدیه


عمومی    سه‌شنبه 21 فروردین

اطلاعیه مؤسسه میقات‌القرآن در خصوص کفاره و فدیه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

تذکر۱: مبالغ فوق و نیز فطریه خود را داخل هیچ صندوقی نیندازید (به‌ویژه در صورتی که اطمینان از عملکرد صحیح متولیان صندوق ندارید)، زیرا در این زمینه کلاهبرداری‌های زیادی انجام شده و می‌شود.

تذکر۲: شما می‌توانید مبالغ فدیه و کفاره خود را در اولین فرصت به واحدهای مالی شعب مؤسسه میقات‌القرآن تحویل دهید تا توسط گروه‌هایی از طرف مؤسسه که زیر نظر دفاتر مراجع عظام می‌باشند، به مناطق محروم ارسال شوند. این گروه‌ها به استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و بعضی دیگر از نقاط کشور اعزام شده و از این مبالغ آرد گندم تهیه کرده و مستقیما به دست نیازمندان همان منطقه خواهند رساند.

تذکر۳: کسانی که قصد رد مظالم دارند (از آنجا که مظالم جزء صدقات واجب می‌باشد)، نباید آن را داخل صندوق صدقات مستحب بریزند. بلکه باید آن را به‌صورت جداگانه به دفتر مرجع تقلید خود تحویل دهند یا در صورت تمایل در پاکت جداگانه‌ای قرار داده و به واحد مالی مؤسسه میقات‎القرآن تحویل دهند تا از طریق مؤسسه با اجازه اخذ شده از بعضی مراجع، به دست محرومین واقعی که غیرسادات هستند برسد.

همچنین افراد می‌توانند مبلغ مظالم را در صورتی که مبلغ قابل توجهی نباشد، خودشان هم مستقیما به «فقیر غیر سید» تحویل دهند، اما اگر مبلغ آن قابل توجه بود، باید این کار را با اجازه مرجع تقلید خود انجام دهند. به یاد داشته باشید با پول مظالم نمی‌توان برای فقیر چیزی خرید، بلکه باید عین پول را به فقیر غیر سید داد.

تذکر۴: کسانی که از سال‌های گذشته فدیه یا کفاره بدهکار هستند و می‌خواهند امسال آن را بپردازند، باید به قیمت امسال پرداخت نمایند. همچنین اگر کفاره تاخیر به آنها تعلق گرفته است، آن را هم باید به قیمت روز پرداخت کنند.

تذکر۵: در بحث فدیه و کفاره، سادات و غیر سادات مطرح نیست و به هر دو در صورتی که فقیر باشند تعلق می‌گیرد.

تذکر۶: افرادی که قصد پرداخت کفاره و فدیه دارند، خودشان نیز می‌توانند با مبلغ آن آرد خریده و به دست افراد مستضعف و فقیری که در روستاها تنور خانگی داشته و نان می‌پزند برسانند. البته این در صورتی است که کفاره یا فدیه خود را از گندم محاسبه کرده باشند. در غیر این صورت اگر مثلا از برنج یا چیز دیگری محاسبه کرده باشند، باید همان جنس را بخرند و بدهند. در صورتی هم که این کار برایشان مقدور نبود، از طرقی که ذکر شد (دفاتر مراجع یا مؤسسه میقات‌القرآن) می‌توانند اقدام کنند.

توضیحی در خصوص واریز وجوهات رمضانی به حساب مؤسسه (از طریق اینترنت یا خودپرداز)

برای تحویل مبالغ کفاره، فدیه و مظالم به مؤسسه میقات‌القرآن، علاوه‌بر مراجعه حضوری، می‌توانید از طریق شماره حساب ۶۰۳۷۹۹۸۱۹۹۷۷۳۹۲۹ نیز اقدام نمایید. در صورتی که چنین قصدی داشتید، پس از واریز مبلغ، ضروریست این موارد را برای ما از طریق آیدی @almiqat_admin در ایتا، سروش و تلگرام ارسال نمایید:

۱- تصویر رسید واریز مبلغ (رسید تراکنش)
۲- حتما ذکر کنید که مبلغ واریزی بابت کدامیک از این موارد است: فدیه / کفاره غیرعمد / کفاره عمد / مظالم
۳- اینکه کفاره یا فدیه خود را از گندم محاسبه کرده‌اید یا چیز دیگر را نیز حتما ذکر کنید.